Și……….multe alte posibilități de utilizare a hărților topografice

M-am gândit să scriu articolul ăsta pentru a arăta, încă odată, celor care se mai întreabă, dacă mai există asemenea persoane, la ce este utilă geografia în viața de zi cu zi. De altfel, cred că în mai toate articolele asta am încercat (nu știu dacă mi-a și ieșit) să fac……..

hartă topografică

lucru harta 1

Haideți să avem în vedere harta de mai sus (menționez de la bun început că nu este o hartă reală, adică elementele din ea nu există în realitate, ci am făcut-o strict pentru aplicațiile pe care le voi explica). Pe ea vom analiza câteva situații, care ne vor scoate mereu din încurcătură, dacă avem un minim de cunoștințe de geografie.

Să ne imaginăm că vrem să mergem să facem un traseu pe munte, plecând de la Cabana Urloaia, prin Cheile Prăpăstiilor, după care să urcăm la Lacul Limpede, să atingem vârful de 1773 m și apoi să coborâm la Cabana Tătarului (unde probabil vom face o pauză mai lungă dată fiind dificultate traseului), după care ne încumetăm din nou la drum și atingem vârful de 1825 m și apoi din nou acasă (adică la Cabana Urloaia).

Înainte să plecăm cred că trebuie să știm câteva lucruri legate de aspectul traseului nostru. Ce întrebări ar fi necesar să ne punem? Care este distanța dintre punctele noastre principale? Care este lungimea totală a traseului? Care este echidistanța curbelor de nivel (dacă nu știm să ”citim” o hartă topografică nu avem cum să ne descurcăm cu ea)? La ce altitudine este situat Lacul Limpede?…….și multe alte lucruri pe care o să încerc să la explic în acest articol. Și nu în ultimul rând, pentru a ne putea apuca de treabă trebuie să avem la noi: o linie, un creion, o foaie de hârtie (sau un compas) și………cunoștințe de geografie și cartografie elementare.

Haide să începem…..

Situația 1. Care este echidistanța curbelor de nivel de pe harta dată? Așa cum știți, curbele de nivel reprezintă liniile care unesc punctele cu aceleași altitudini. Pe orice hartă topografică, curbele de nivel principale sunt desenate cu o linie mai groasă și pe acestea se trec întotdeauna valorile lor. Pe harta dată, se observă cu ușurință curbele de nivel principale: 1650 m, 1700 m, 1750 m, 1800 m. Liniile mai subțiri dintre acestea reprezintă curbele de nivel secundare. Se observă că ele sunt în număr de patru. Deci: dacă, de exemplu, considerăm curbele de nivel principale de 1750 m și 1800 m, deducem foarte simplu că: echidistanța dintre curbele de nivel secundare este de 10 m.

Situația 2. Care este distanța dintre Cabana Urloaia și Cheile Prăpăstiilor (noi am mai discutat despre cum se calculează distanțele pe o hartă, dar o să reiau în contextul dat). Așa cum am mai spus, pentru măsurarea distanțelor se utilizează scara hărții și formula scării:formula scarii

Așa cum putem observa, scara hărții este 1:25.000, ceea ce înseamnă că unui cm de pe hartă îi corespund 250 m pe teren.

Pentru a măsura distanța dintre cele două obiective propuse de noi, avem la îndemână două variante: dacă distanța este în linie dreaptă, atunci vom folosi o linie; dacă distanța este sinuoasă, atunci putem utiliza fie un compas (de preferat), fie o foaie de hârtie (pe care o vom ”plimba” de-a lungul traseului nostru). Metoda foii de hârtie o să o explic într-un articol separat.

Haideți să vedem cum măsurăm cu compasul. Stabilim distanța dintre cele două piciorușe ale compasului la o distanță cât mai mică (pentru precizie). Indicat ar fi maxim 5 mm (așa o să consider eu în exemplul dat). Parcurgem cu compasul distanța pe care dorim să o aflăm și evident că vom avea un număr de segmente (a câte 5 mm fiecare). Spre exemplu, eu am avut 15 de ”deschideri” de compas (a câte 5 mm) de la Cabana Urloaia până la Cheile Prăpăstiilor.

Asta înseamnă: 15 x 5 mm = 75 mm = 7,5 cm (D1).

Folosim formula scării:calcul 1

de unde rezultă că: D = 7,5 cm x 25.000 cm = 187.000 cm = 1870 m = 1,8 km;

Putem să calculăm prin această metodă orice distanță de pe hartă.

Situația 3. Vrem să calculăm distanța totală a traseului pe care îl avem de străbătut. Evident că vom folosi metoda explicată anterior. Eu am măsurat pe harta mea următoarele distanțe:

1. Cheile Prăpăstiilor – Lacul Limpede = 13 deschideri compas x 5 mm = 65 mm = 6,5 cm (D2)
  2. Lacul Limpede – vf. 1773 m = 11 deschideri compas x 5 mm = 55 mm = 5,5 cm (D3)
  3. vârful 1773 m – Cabana Tătarului = 14 deschideri compas x 5 mm = 70 mm = 7 cm (D4)
  4. Cabana Tătarului – vf. 1825 m = 12 deschideri compas x 5 mm = 60 mm = 6 cm (D5)
  5. vârful 1825 m – Cabana Urloaia = 22 deschideri x 5 mm = 110 mm = 11 cm. (D6).

Putem rezolva problema prin două metode:

prima metodă: adunăm valorile în cm (măsurați pe hartă) și aflăm totalul: 7,5 cm + 6,5 cm + 5,5 cm + 7 cm + 6 cm + 11 cm = 43,5 cm

Utilizăm din nou formula scăriicalcul pr2

rezultă: D = 43,5 cm x 25.000 cm = 1.087.500 cm = 10.875 m = 10,87 km.

a doua metodă: calculăm ca la situația 1 pentru fiecare distanță în parte, după care adunăm valorile în km și aflăm totalul. Din punctul meu de vedere este mai simplă prima metodă.

Situația 4. Haideți să vedem la ce altitudine se află Lacul Limpede. Acest lucru este simplu de observat. Lacul Limpede se află situat pe curba de nivel principală, curbă ce are o valoare egală cu 1750 m. Deci răspunsul este Lacul Limpede se află la 1750 m altitudine.

Vom continua cu alte tipuri de calcule și aplicații pe harta topografică.

Reclame

Categorii:clasa a 9 a, diverse, geografia generală, pentru elevii de liceu

Etichete:,

1 răspuns

1. ORIENTAREA in teren cu ajutorul hartii si al busolei:
    Deplasarea catre un reper cunoscut in teren si gasirea/mentinerea azimutului Atunci cand reperul din teren este vizibil dar pentru a ajunge la el intalnim in cale forme geografice, paduri, ceata, etc. care ne pot abate de la drum, trebuie sa obtinem azimutul.
    1. Repereaza punctul de destinatie.
    2. Tine busola astfel incat sageata care indica directia de mers sa fie orientata catre punctul de destinatie.
    3. Roteste cadranul gradat pana cand liniile directoare si implicit N aratat de cadranul gradat se suprapun cu N magnetic indicat de acul magnetic.
    4. Sageata care indica directia de mers este acum in linie cu azimutul sau mai bine zis se citesc gradele indicate la baza sagetii care indica directia de mers.
    5. Sageata care indica directia de mers este orientata catre punctul de destinatie si cunosti si azimutul. Nu trebuie decat sa urmezi directia de mers si sa pastrezi azimutul. Nu uita sa verifici in timpul directiei daca ai mentinut corect azimutul.

Determinarea exacta a locului de statie (locul unde ne aflam)
    1. Orienteaza harta spre Nordul magnetic (nordeaza harta).
    2. Alege 2 – 3 repere din teren pe care le recunosti si care sunt reprezentare si pe harta. De preferabil ca reperele sa formeze un unghi de 900 fata de pozitia ta.
    3. Apreciaza pentru fiecare reper ales distanta de la locul unde te afli.
    4. Aplica aceste masuratori pe harta si determina pozitia ta prin intersectarea distantelor luate.
    5. Orienteaza harta astfel incat pozitia reperelor alese din teren sa corespunda cu amplasarea acestora pe harta.
    Nordarea sau orientarea hartii cu ajutorul busolei cand se doreste sa se ia in calcul si valoarea declinatiei magnetice
    1. Roteste cadranul gradat pana cand gradatia corespunzatoare valorii declinatiei magnetice (unghiul format intre nordul magnetic și nordul geografic este ~ 90V, deci gradatia coresunzatoare este 3510) intalneste sageata directiei de mers.
    2. Aseaza busola pe harta tinuta orizontal, astfel incat marginea ei sa fie paralela cu linia Nordului geografic reprezentat pe harta, iar sageata directiei de mers sa fie orientata catre Nordul hartii.
    3. Roteste harta si busola impreuna, pana cand jumatatea rosie a acului magnetic se suprapune cu sageata directoare principala reprezentata pe baza cadranul gradat si indica Nordul de pe acesta.
    Harta este astfel corect orientata luand in calcul si valoarea declinatiei magnetice.

Notiuni:
    Azimutul= unghiul format intre locul de statie(locul unde te gasesti) si un reper vizibil din teren;

Busola indica Nordul magnetic (Polul Nord magnetic).

Nordul magnetic este distinct insa de Nordul geografic, deci nu coincid!

Nordul geografic este punctul cel mai nordic al Pamantului si e stabilit in urma miscarii de rotatie a Pamantului fiind plasat pe axa de rotatie (Polul Nord). Din acest motiv Nordul geografic e stabil in timp.Cand privesti la harta N geoografic este dat de liniile de caroiaj verticale.Daca asezi busola pe harta vezi ca nu coincide cu acul magnetic al busolei care arata mereu Nordul.Diferenta dintre liniile de caroiaj ale hartii si N magnetic se numeste „declinatie magnetica”.

Declinația (variatia) magnetica reprezinta tocmai diferența unghiulara (unghiul format) intre Nordul magnetic și Nordul geografic. In general, diferența este mica (90 Vest) si poate fi ignorata mai ales in Europa si daca calatorim pe distante mici. Pentru fiecare 30 de declinatie nesocotita, te poti abate ~ 50 m de la curs pentru fiecare km parcurs.
    Pentru ca hartile sa fie utile a fost nevoie sa se tina seama de un punct fix si nu de unul instabil.

De retinut:
    Mergi pe poteci marcate,intereseaza-te de zona,anunta cabanierul,confrunta harta cu taranul locului(o sa ai surprize)
    Un om matur echipat corespunzator si cu un rucsac in spate parcurge o distanta de 4 km / ora;Calculeaza-ti timpul si ritmul sa ajungi la destinatie cu bine.Nu brava,muntele nu te iarta!
    Cand mergi la munte sau in cercetarea unor zone necunoscute,nu uita sa pui in rucsac;
    schimburi uscate,haine calduroase,busola,lanterna,chibritecortul si sacul de dormit,bidonasul pt apa si mancarea evident,iar in picioare obligatoriu bocanci. Parol! Le-am experiment pe propria piele si le visez. pOteci insorite si sa va fie cu folos! 🙂